KÖP OCH LEVERANSVILLKOR

Allmänna Villkor

Följande köp- och leveransvillkor gäller mellan Ingemars foder och maskin AB (vidare benämning ”vi” och ”våra”) org. nr 556910-6221 och Dig som köpare, när du gör en beställning på webbplatsen www.ingemarsfoder.se eller via säljare i butik, på mail eller telefon.

Vi rekommenderar att du noga läser igenom våra villkor innan du genomför en beställning, då du förbinder dig till dessa när du genomför köp och använder vår webbplats.

För att få handla hos oss krävs det att du är registrerad företagskund hos PRV eller bolagsverket, som privatperson måste du ha fyllt minst 18 år ej heller stå under förmyndarskap.

När du klickat i ”slutför köp” är din beställning under behandling. Du har då fyllt i korrekta person- eller företagsuppgifter. Om felaktiga leverans- eller person/företagsuppgifter förekommer har vi rätt att neka din beställning. Gällande beställningar som görs i annan persons namn utan dennes samtycka kommer polisanmälas. I beställningar där folkbokföring-, fakturerings- och leveransuppgifter inte är desamma kommer vi av säkerhetsskäl att kräva direktbetalning innan beställningen levereras.

Fakturor skickas till den adress som företaget är registrerat på hos bolagsverket eller till den folkbokföringsadress du som privatperson är folkbokförd på.

Ägarförbehåll

Ingemars Foder och Maskin AB förbehåller sig rätten till försålda varor intill full betalning erlagts.

Säsongsprodukter

Vissa delar av vårt sortiment är säsongsvaror, vi reserverar oss för att under vissa perioder på året kan dessa produkter ta slut.

Beställningar

Ingemars Foder och Maskin AB äger rätten att avbryta eller hålla din order vid tänkbara systemfel som berör priser och frakter, vid eventuellt händelse
kommer vi notifiera dig som kund och förklara vilka förändringar som måste vidtas innan din order kommer kunna behandlas och skickas.

Priser

Alla priser som visas på webbplatsen är exklusive moms. Genom att lägga produkterna i varukorgen kan du se priserna inklusive moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings-, pall/emballage- och fraktavgifter. Ingemars Foder och Maskin AB reserverar sig för prisförändringar såsom moms-, pris-, marknad-, valutaförändringar som ligger utanför vår kontroll. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel eller prisfel som kan uppstå i reklamutskick eller på vår hemsida.

Volymorder

Många delar av våra foderprodukter kan köpas i större volymer. För att få korrekt pris ber vi er att kontakta vår säljavdelning där vi tar fram offert för produkterna och fraktkostnaden för detta.

Produkter

Ingemars foder och maskin AB kan utan förbehåll komma ändra produktinformation. Produktbilder på webbplatsen har som syfte att visa upp produkten i bästa möjliga mån. Dock kan det förekomma missvisande återspegling samt förekomma annat i produktbilden än det som avser för produkten.
Immateriella delar tillhörande webbplatsen är skyddade genom marknadsrättsliga lagar och får ej användas utan skriftligt godkännande av Ingemars foder och maskin AB.

Integritet och GDPR

Vi värnar om att det ska vara tryggt och säkert att handla hos oss. De uppgifter du anger lagras och bearbetas av Ingemars Foder och Maskin AB enligt vad som stadgas i Personuppgiftslagen (PUL). Uppgifter vi samlar in är: Namn, leveransadress, faktureringsadress, person/organisationsnummer, telefonnummer, e-mailadress och IP-adress.
Uppgifterna lagras så länge det är nödvändigt för att uppfylla de syfte som uppgifterna samlades in för eller att så länge det krävs enligt lagstadgade lagringstider.

Uppgifterna som samlas in kan komma att delas till tredje part så som samarbetspartners, leverantörer, fraktbolag samt betalnings- och kreditföretag vid finansiering och kreditupplysning. Ingemars foder och maskin AB kan även enligt lag ha skyldighet att lämna ut uppgifterna till andra.

Restorder

Ibland kan våra varor ta slut, när en vara restnoteras eller tas bort i kundens beställning meddelar vi detta innan leverans. Du kan alltid avbeställa restnoterad vara, gör du inte detta skickas din vara så fort den återigen finns i lager.
Restnoterade ordrar skickas fraktfritt, vi restnoterar inte varor under 500 SEK.

Ångerrätt

Du som konsument har 14 dagars ångerrätt och vi erbjuder dig som kund 30 dagars bytesrätt/öppet köp från det att beställnings mottogs för oanvända varor. Dock gäller inte ånger- öppet köp eller bytesrätt för kundanpassade beställningar av produkter som är specialanpassade. Det avser bland annat de produkter där valfritt fäste kan väljas.

Vid eventuell retur måste alltid faktura alt. följesedel bifogas med försändelsen, därefter kan du som kund välja om du vill ha pengar tillbaka eller byta till annan vara. Vid återbetalning betalas summan tillbaka på samma sätt som betalning genomförts på inom 14 dagar från att vi mottagit din retur. Varan skall returneras oanvänd i originalförpackning, originalförpackning skall returneras med ett skyddande yttre emballage. Ingemars Foder och Maskin AB tar inte emot returer som skickats med postförskott eller efterkrav. Frakter i samband med retur eller byten betalas av kunden. Kundanpassade varor returneras inte.

Vill du returnera din vara maila då till support@ingemarsfoder.se eller ring vår kundservice 0320-713000 och ange ditt ordernummer. Vänligen returnera din vara efter det att vi mottagit din förfrågan och godkänt den.

30 Dagars öppet köp

Vi på Ingemars Foder och Maskin AB erbjuder våra kunder 30 dagars öppet köp på vårt sortiment.
Du kan själv välja om du vill lämna tillbaka varan i vår fysiska butik eller som retur till vårt lager. Du väljer också om du vill ha pengar tillbaka eller byta till andra varor istället. Vid återbetalning betalas summan tillbaka på samma sätt som du betalat din vara, beloppet betalas tillbaka inom 14 dagar efter från att vi mottagit din retur. Varan skall returneras oanvänd och i originalförpackning. En kopia på faktura, kvitto eller följesedel skall alltid bifogas.
Om du valt att skicka tillbaka din vara skall den skyddas med ett yttre emballage av samma kvalitet den levererats i. Ingemars Foder och Maskin AB godkänner inte returer mot postförskott eller efterkrav. Fraktkostnader i samband med retur eller byte av vara betalas av kunden.

Öppet köp gäller ej vid presentkort, kampanjer, rea, utförsäljning, specialbeställa eller kundanpassade ordrar. En kundanpassad order avser till exempel om du lägger en order hos oss som är en beställningsvara, en vara som vi ej har lagerfört i vår butik, du får vid dessa fall en notifiering.

Vill du returnera din vara maila då till support@ingemarsfoder.se eller ring vår kundservice 0320-713000 och ange ditt ordernummer, så hjälper vi dig. Vänligen returnera din vara efter det att vi mottagit din förfrågan och godkänt den.

Reklamation

Du kan själv välja att reklamera din vara i vår fysiska butik eller via vår kundservice support@ingemarsfoder.se eller ring 0320-713 000. Vid godkänd reklamation ersätter Ingemars Foder och Maskin AB kostnaden för returfrakt.
Vid godkänd reklamation utgår en ersättning med likvärdig vara eller motsvarande belopp. Vid svårbedömda fall använder vi oss av tillverkaren för bedömning av reklamationen innan beslut ges.
För konsument så ersätts övriga kostnader som uppkommit i samband med reklamation. Ersättning för installation och montering utgår ej.
Varor som ej är rengjorda mottages ej. Vid elartiklar som skall installeras av behörig elektriker skall alltid ett installationsintyg som är utfärdat av behörig installatör bifogas. Följ de instruktioner som medföljer varan. Konsument har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Vi följer lagen om distansavtal (2005:59), vid eventuell tvist följer vi rekommendationer som ges av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

För produkter som lossats på ett vårdslöst sätt omfattas detta inte av reklamationsrätten. Detta gäller till exempel om hösilage/ensilage har handlossats, kastats eller rullats ner från lastbil/släp. Hösilage/ensilage är en ömtålig produkt och lossning med försiktighet krävs. Uppstår skada på hösilage/ensilage i samband med lossning av kund omfattas detta heller ej av reklamationsrätten då hösilage/ensilage är en konserverad produkt som ej ska öppnas innan användning. Uppstår skada i samband med att chauffören lossar hösilage/ensilage ber vi er omgående kontakta oss för att göra en transportskada, du som kund ansvarar för att få skriftligt dokument av chaufför om att transportskada har skett.

Betalningsinformation

Vid erlagd order finns diverse betalningssätt att använda vid kassan, vi kommer gå igenom begreppen och vad som finns tillgängligt för specifik kundgrupp.

Vi förbehåller oss rätten att ställa ut er faktura i samband när din order lämnar vårt lager eller att den är klar för upphämtning. Vi förbehåller oss rätten att genomföra kreditkontroll av betalaren/företaget innan godset lämnar vårt lager.

Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta.

Lagerhyra

Om inte annat är avtalat mellan kund och säljare tas en lagerhyra ut för ej uthämtad vara. För beställningar som kvarligger på vårt lager mer än sex (6) arbetsdagar, efter utförd avisering, debiteras kunden från dag sju (7) med lagerhyra. Lagerhyran är en kostnad på 99 kr inklusive moms per dag.

Konsument

Tillgängliga betalningsvillkor:

  • Direktbetalning – Vid avvikande kreditbedömning eller höga ordervärden så kommer vi alltid kräva direktbetalning av er faktura till vårt bankgiro innan varan lämnar lagret. Direktbetalning kan göras först efter att du blivit återkopplad med totala summan av din order. Du har sju (7) dagar på dig att genomföra betalning efter att du fått återkoppling med totala summan, efter det kommer din order annulleras.
  • Swish- Vi erbjuder swish som betalsätt. Eftersom webbplatsen inte har fraktuträknare ber vi dig ange i ordernotering om du önskar få uppgifter för swishbetalning. Du får återkoppling av oss med totala summan av din order och kan då swisha in din betalning. Swish har en applikation som behöver öppnas på smarthone/surfplatta och därefter genomföra köpet genom att följa instruktionen på din enhet och godkänna betalningen med Bank-ID. Webbplatsen kommer inte tala om när betalningen är genomförd, utan detta sköts manuellt av behörig personal i samband med bearbetning av order. Du kan kontrollera att din betalning är genomförd i din swish-applikationen.
  • 10 Dagar netto – Vid godkänd kreditbedömning och t.ex. första gång beställning så är det vanligast med att du får 10 dagars nettobetalning på din faktura.Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta.
  • 30 Dagar netto – Vid godkänd kreditbedömning och återkommande ordrar så ger vi våra trogna kunder 30 dagars nettobetalning på fullt fakturabelopp, vid meddelande om att detta önskas. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta.
  • Kontant – Vid avvikande kreditbedömning eller om kontantbetalning är ett önskemål kan detta genomföras i vår fysiska butik i Fritsla.

Direktbetalning

Är det en första order eller av högt värde t.ex. stråfoder kommer vi kräva direktbetalning av dig. Detta görs till vårt bankgiro eller med swish, märk din betalning med ordernummer eller fakturanummer för snabbare hantering. Direktbetalning gäller alltid om du är folkbokförd utanför Sverige. Direktbetalning kontant fysiskt i vår butik.

Leveransinformation

Nedan följer information vilka upplägg vi har på våra frakter respektive fraktkostnader. Råder det oklarheter är du välkommen att kontakta oss så ska vi besvara dina frågor. Vi nyttjar idag oftast fraktbolagen DHL och Mantum i det avseende som underlättar för oss och er som kund. Det förekommer även att vi även använder oss av andra transportbolag.

Vi förutsätter att det finns framkomlighet av lastbil med släp på angiven leveransadress. Du som kund ansvarar för att ta emot godset när leveransen sker. Finns ingen notering om att bakgavellift krävs, förutsätter vi att du som kund finns behjälplig för lossning. För sändelser skickade med DHL skall du som kund infinna dig på plats vid leverans för att mottaga varan. Sker leveranshinder tar DHL ut en avgift på 99 kr exklusive moms för detta, vilket du som kund debiteras.

För paket som inte hämtas ut förbehåller Ingemars foder och maskin AB sig rätten att debitera dig som kund en avgift på 500 kr. Vid större sändningar kan en högre kostnad förekomma och då är det den aktuella avgiften som vi debiterar. Detta för att täcka returfrakten.

Pall- och emballageavgift 120 kr exklusive moms tillkommer alltid för ordrar som skickas på pall, om inte annat överenskommits med säljare.

Leveranstiden

Leveranstiden varierar beroende på vad din order innefattar för produkter samt vilket fraktbolag din beställning kommer skickas med. Skickas din order med DHL är den beräknade leveranstiden 1-3 arbetsdagar med undantag för vissa postnummer. Skickas det med annat fraktbolag varierar leveranstiden. Vi strävar alltid efter att leverera ordern inom i vecka. Vi reserverar oss dock för att leveranstiden kan bli längre. Specialbeställda produkter har en längre leveranstid. Likaså har vi en produktion- och packtid på 1-3 arbetsdagar på stråfoder.

OBS! Vissa varor hämtas endast i butik. Vi notifierar dig om detta gäller för din lagda order.

Fraktkostnad

Då våra produkter varierar enormt i storlek och volym så räknar vi ut fraktpriset efter du lagt din order, din order behandlas först när du har godkänt din tillkommande fraktkostnad. Du kommer alltid få notifiering av oss i ett separat mail. Vi strävar alltid efter att besvara ditt mail inom 24h på vardagar men reserverar oss för att det kan ta längre tid.

Övriga fraktmetoder

Utöver ovanstående så har vi andra alternativ som gäller under vissa kriterier.

Utkörning av oss – Detta alternativ är förmånligast för dig som har större ordervolymer och bor i närområdet, vi beräknar och återkommer med en fraktkostnad för din order.

Leverans Scandbio- Vid beställning av bränslepellets från märket Scandbio så finns chansen till utleverans av Scandbio med fri frakt.

Vissa produkter har specifika frakt- och leveransvillkor vilket anges i produktbeskrivningen för gällande produkt.